SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
GF GYMNASTIKAKADEMIN
Gymnastikträning inriktad på Artistisk Gymnastik
Vad gör vi på träningen - Hur tränar vi ?

Vår träning för flickorna bygger på den Artistiska  damgymnastikens grunder och tankar. Vilket innebär att vi tränar på gymnastikredskapen Hopp - Barr  - Bom- Matta/Fristående, samt en hel del hjälpredskap för att kunna träna på ett säkert och rätt sätt.  Du kan läsa mer om detta genom att klicka på:  Artistisk gymnastik.

 
Vår träning är upplagd med stor tyngdpunkt på noggrann grundträning, vilket gör att gymnasten kan utföra sina gymnastikövningar på ett tekniskt och mycket säkert sätt.
Principen är att först måste man kunna de lätta övningarna bra, innan man börjar träna på svårare övningar. Detta gör oxå att kroppen skonas, då man bygger upp sin fysiska styrka och flexibilitet. Även den mentala biten kommer att vara i balans. 
 
Vi lägger väldigt stor vikt vid att träna den riktiga gymnastiken, med övningar som kullerbyttor, stå på händer, hjulningar, rondater, handvolter, bryggor fram och bak, handvolt 2 som är förträning till frivolter, samt börja lite med flickisar mm. 
Mycket vikt läggs även på dansträning så som balett och dans i största allmänhet, då gymnastiken ska vara vacker att se på, samt att gymnastens musikaliska sida utvecklas:)
I träningen ingår även en hel del motorik, koordination, styrka, kondis, smidighetsträning.
 
Vi försöker hela tiden lägga upp träningen så att den individanpassas. Varje gymnast får utvecklas i sin takt. Principen är dock att ju svårare övningar man ska träna på, desto mer träningstimmar krävs, samt att man behärskar grunderna väl. Mycket vikt läggs på fysisk styrka och flexibilitet.
 
Filosofiska tankar om den Artistiska gymnastiken<3
De gymnastiska övningarna kräver många repetitioner för att bli automatiserade.  Ju svårare övningar....ju fler repetitioner = fler träningstimmar.
Det är också av stor vikt att övningarna lärs in rätt, och i rätt ordning.
Hoppar man över detta och kör genvägar ökar skaderisken både fysiskt och mentalt.